Meer over mindful wandelen

mindful wandelen

Lopen vanuit je hart

Wandelen: iedereen doet het, iedereen kan het. Een half uur stevig doorstappen per dag bevordert je fysieke en mentale gezondheid. Met de cursus Mindful Walk leer echt vanuit je hart te lopen. Door de combinatie van ademhalingstechnieken, mindfulness oefeningen, yoga en wandelen krijg je een enorme boost. Hierdoor ben je in staat om je hoofd leeg te maken en echt te genieten van het hier en nu. Tijdens de 5-weekse Mindful Walk cursus staat iedere keer een ander thema centraal: Bewegen, loophouding, ademhaling, mindfulness, concentratie, focus, loslaten, ontspannen. De tools die je krijgt, zijn eenvoudig toe te passen in je werk en privé leven. Je wandelt in de diverse natuurgebieden: Haarlemmermeerse bos, Groene Weelde en de Plesmanhoek in Hoofddorp. 1-op-1 trainen, clinics en pop-ups worden ook in andere natuurgebieden gegeven. 

mindfulness & wandelen

Door mindfulness oefeningen leer je bewust wat je voelt. Hierdoor kun je beter invloed uitoefenen op je gevoelens. Ademhalingsoefeningen, korte meditaties en wandelen in de natuur maakt je blij en rustig. Als je je meer bewust bent van het hier en nu, gaat er een wereld voor je open. Daarnaast gebruik je je spieren volop, waardoor je energie krijgt en ook anti-ontstekingsstoffen aanmaakt, dat is goed voor je immuunsysteem.

meer energie door juiste ademhaling

Veel mensen ademen verkeerd waardoor ze te veel energie verbruiken. Het gevolg daarvan kan vermoeidheid of snel buiten adem zijn. Bij Mindful Walk gebruik je je neusademhaling. Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond. Je traint je longen en ervaart meer energie.

kledingtips mindful walk

Sommige deelnemers lopen op wandelschoenen, anderen op gympen of hardloopschoenen. Sportkleding of gewoon een spijkerbroek: alles is goed, zolang jij je er maar comfortabel in kan bewegen. Soms staan we stil, omdat we oefeningen doen, dan is een extra vestje of jas handig.

Gebruik je medicijnen of heb je last van een blessure? Geef dit dan vooraf even door.

Mindful Walk Mindful Wandelen Mindful Outdoor
mindful walk mindful wandelen mindful outdoor
Mindful Walk
Mindful Walk Mindful wandelen Mindful Outdoor

Hoe ziet Mindful Walk eruit?

De training duurt 1,5 uur. We wandelen 10 minuten in en doen warming-up oefeningen: huppelen, hakken billen, knieheffen. Alles wandelend. Daarna volgen core stability oefeningen en staan we stil bij onze ademhaling. Iedere training wandelen we een andere route en staat een nieuw thema centraal. We doen een cooling-down en als afsluiting een body-scan. De eerste training is er extra aandacht voor ademhaling en wandeltechniek.

voordelen van mindful lopen

  • het stimuleert je brein en maakt je productiever en creatiever
  • je voelt je steeds fitter
  • depressieve gevoelens nemen af, omdat het stresshormoon cortisol daalt
  • betere slaapkwaliteit
  • meer energie, minder stress
  • betere opname van (brand)stoffen uit het bloed
  • En het is gezellig! We wandelen in kleine groepen, dus je leert eenvoudig iedereen kennen.

Mindful Walk leert hoe je volop kunt genieten van bewegen en je omgeving, met een juiste ademhaling en lopen in het 'hier en nu’​.

Kies bewust voor je gezondheid. Hup naar buiten, de natuur in. Doe je mee?

5-weekse Mindful walk

  • Start vrijdagochtend 2 oktober van 09.30 – 11.00 uur.
  • Volgende data zijn 9, 16, 23 en 30 oktober.
  • Verzamelen bij de parkeerplaats bij het voormalige restaurant Vork & Mes, Paviljoenlaan 1 in Hoofddorp.
  • Voor iedereen die van wandelen houdt.
  • Kosten 95 euro. 

Interesse, vragen, meer weten?

Happy Clients

Heerlijk ontspannen lopen in de buitenlucht, afgewisseld met (ademhalings-) oefeningen. Een perfecte combi van inspanning en ontspanning.

Nicolien

Kleine groep, goede uitleg en oefeningen. Fijne manier om bewegen op te pakken.

Sacha

Super leuke lessen, bewust worden van je ademhaling en omgeving en zijn in het hier en nu.

Talitha