mindful hardlopen

Lopen vanuit je hart

Een van de voordelen van hardlopen is dat je lekker je ‘hoofd leegloopt’. Door mindful hardlopen ervaar je nog meer pluspunten. Je laat je vertrouwde afleiders zoals GPS, telefoon of muziek gewoon thuis. En concentreert je op je ademhaling en omgeving. Hoe adem ik? Waar kijk ik naar en wat ruik ik? Je ademhaling vormt de graadmeter om te bepalen hoe het met je is. Adem je te snel of te hoog, dan ga je terug in tempo. Als je je focust op een neusademhaling, ren je meer ontspannen.. Met de cursus Mindful Run leer je echt vanuit je hart te lopen. Door de combinatie van ademhalingstechnieken, mindfulness oefeningen, yoga en hardlopen krijg je een enorme boost. Hierdoor ben je in staat om je hoofd leeg te maken en echt te genieten van het hier en nu. Tijdens de 5-weekse Mindful Run cursus staat iedere keer een ander thema centraal: Bewegen, hardlooptechniek, ademhaling, mindfulness, concentratie, focus, loslaten, ontspannen. De tools die je krijgt, zijn eenvoudig toe te passen in je werk en privé leven. Je rent in diverse natuurgebieden: Haarlemmermeerse bos, Groene Weelde en de Plesmanhoek in Hoofddorp. 1-op-1 trainen, clinics en pop-ups worden ook in andere natuurgebieden gegeven. 

mindfulness & hardlopen

Door mindfulness oefeningen leer je bewust wat je voelt. Hierdoor kun je beter invloed uitoefenen op je gevoelens. Ademhalingsoefeningen, korte meditaties en hardlopen in de natuur maakt je blij en rustig. Als je je meer bewust bent van het hier en nu, gaat er een wereld voor je open. Daarnaast gebruik je je spieren volop, waardoor je energie krijgt en ook anti-ontstekingsstoffen aanmaakt, dat is goed voor je immuunsysteem.

meer energie door juiste ademhaling

Veel mensen ademen verkeerd waardoor ze te veel energie verbruiken. Het gevolg daarvan kan vermoeidheid of snel buiten adem zijn. Bij Mindful Run gebruik je je neusademhaling. Hoe langzamer en hoe minder je inademt, hoe meer zuurstof en hoe minder melkzuur je in je lichaamscellen hebt. Ademhalen via de neus is een stuk voordeliger en gezonder dan ademhalen via de mond. Je traint je longen en ervaart meer energie.

kledingtips mindful run

Sommige deelnemers starten met hardlopen anderen zijn juist meer gevorderd. Goede hardloopschoenen zijn een vereiste. Zo voorkom je blessures. Sportkleding of echte hardlooptights: alles is goed, zolang jij je er maar comfortabel in kan bewegen. Soms staan we stil, omdat we oefeningen doen, dan is een extra vestje of jas handig.
Gebruik je medicijnen of heb je last van een blessure? Geef dit dan vooraf even door.

Mindful Outdoor Warmin up Planking
Mindful Run
Mindful Run warming up

Hoe ziet Mindful Run eruit?

De training duurt 1,5 uur. We lopen rustig in en doen een warming-up. Daarna volgen core stability oefeningen en staan we stil bij onze ademhaling. Aansluitend een kern hardlooptraining, cooling-down en als afsluiting vaak een body-scan. Iedere cursus staat een nieuw thema centraal. Lekker afwisselend dus! De eerste training is er extra aandacht voor ademhaling en looptechniek.

voordelen van mindful hardlopen

  • het stimuleert je brein en maakt je productiever en creatiever
  • je voelt je steeds fitter
  • depressieve gevoelens nemen af, omdat het stresshormoon cortisol daalt
  • betere slaapkwaliteit
  • meer energie, minder stress
  • betere opname van (brand)stoffen uit het bloed
  • En het is gezellig! We rennen in kleine groepen, dus je leert eenvoudig iedereen kennen.

Mindful Run leert hoe je volop kunt genieten van je omgeving, met een juiste ademhaling en hardlopen in het 'hier en nu’.

Kies bewust voor je gezondheid. Hup naar buiten, de natuur in. Doe je mee?

5-weekse Mindful run

  • Start vrijdagochtend 6 november van 09.30 – 11.00 uur. 
  • Volgende data zijn 13, 20, 27 november en 4 december.
  • Verzamelen bij de parkeerplaats bij het voormalige restaurant Vork & Mes, Paviljoenlaan 1 in Hoofddorp.
  • Leuk voor beginnende tot gevorderde hardloper!
  • Kosten 95 euro. 

Interesse, vragen, meer weten?

Happy Clients

Heerlijk ontspannen lopen in de buitenlucht, afgewisseld met (ademhalings-) oefeningen. Een perfecte combi van inspanning en ontspanning.

Nicolien

Heerlijk in de buitenlucht bewegen met aandacht voor body en mind door middel van yoga, mindfulness en looptraining. Nathalie geeft iedereen persoonlijke aandacht en tips tijdens de oefeningen en dit doet zij op een hele prettige, rustige, respectvolle manier. Ik vond het heerlijk en als er een vervolg komt ben ik zeker van de party.

Giny

Super leuke lessen, bewust worden van je ademhaling en omgeving en zijn in het hier en nu.

Talitha